مرجع مطالب مــوسـیقایی

مرجع مطالب مــوسـیقایی

ســایــت تخــصــصــی مــقـالات مــوســــیقـــی
مرجع مطالب مــوسـیقایی

مرجع مطالب مــوسـیقایی

ســایــت تخــصــصــی مــقـالات مــوســــیقـــی

فرم‌های رقص در موسیقی کلاسیک

مازورکا (mazurka) رقصی است لهستانی در ۴/۳ یا به وزن سه تایی با حرکتی معتدل و ملایم که غالبا ضرب سوم آن (ضرب بالا) آکسانی قوی به خود می‌گیرد...

فرم‌های رقص در موسیقی کلاسیک

  • مازورکا (mazurka) رقصی است لهستانی در ۴/۳ یا به وزن سه تایی با حرکتی معتدل و ملایم که غالبا ضرب سوم آن (ضرب بالا) آکسانی قوی به خود می‌گیرد.به عبارت دیگر ضرب سوم مازورکا بر خلاف قاعده کلی تیوریک و میزان‌های ۴/۳ ضرب سوم که ضرب نیمه قوی است، به ضرب قوی بدل می‌شود آن هم توسط آکسانی یا تشدیدی که روی ضرب سوم می‌گذارند. بافت ساختمانی یا شمای مازورکا از جهت ریتم و جمله بندی تجزیه می‌شود به بخش‌هایی که هر یک شامل هشت ضرب است.این رقص که از سدهٔ شانزدهم شناخته شده بود، بعد وارد موسیقی علمی شد. آهنگسازان کلاسیک بسیاری مازورکاهای متعددی نوشته‌اند اما مازورکاهای فردریک شوپن آهنگساز لهستانی برای پیانو سولو برجسته‌ترین و مشهورترین نوع این فرم موسیقی است. از مازورکاهای دیگر می‌توان به دو مازورکای هنریک ویناوسکی برای ویلن و پیانو نام برد.

بخشی از نت مازورکا

  • ژیگ (یا به گویش انگلیسی «جیگ») نوعی رقص و ترانه‌های مربوط به رقص است که در سنت موسیقایی انگلیس پیشینه دارد و موسیقی باروک مشخص‌ترین نمود آثاری با این سبک است.ترانهٔ این رقص می‌تواند با میزان ۶/۸، ۹/۸ یا ۱۲/۶ باشد و در نتیجه این رقص بسیار پرجست و خیز و بانشاط است.
  • کورانت Courante یک نوع رقص تند و پرشتاب سه ضربی است که پیشینه در سنت موسیقیایی آلمان و فرانسه دارد.
  • باله (به فرانسوی: Ballet) نوعی رقص است. حرکات باله نیاز به ورزیده بودن بدن رقصنده در حد بسیار بالایی می‌باشد.با وجود اصالت این هنر در فرهنگ‌های ملل مختلف (همانند مثلاً روسیه)، ریشه باله را شاید بتوان در ایتالیا یافت. اما در فرانسه بود که باله فرم و شکل امروزی را به خود گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد