مرجع مطالب مــوسـیقایی

مرجع مطالب مــوسـیقایی

ســایــت تخــصــصــی مــقـالات مــوســــیقـــی
مرجع مطالب مــوسـیقایی

مرجع مطالب مــوسـیقایی

ســایــت تخــصــصــی مــقـالات مــوســــیقـــی

انواع حامل

 تمامی سازهایی که با کلید های مختلف نوشته میشوند در زیر آمده است.

 البته از گذشته تا به حال بعضی از حامل ها که استفاده ی کمی داشتند جای خود را به حامل های

  دیگر دادند.

 


کاربرد کلید و حامل های گوناگون و کلیدهای ساز بندی

 

 تمامی سازهایی که با کلید های مختلف نوشته میشوند در زیر آمده است.

 

  البته از گذشته تا به حال بعضی از حامل ها که استفاده ی کمی داشتند جای خود را به حامل های

  دیگر دادند.

 

  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

کلید سل       SoL Clief 

 

کلید سل: تنها روی خط دوم حامل پنج خطی جای میگیرد و نتی را مینمایاند که به فاصله یک پنجم بالاتر از نت و کلید دو وسط است با بسامد تقریبی 396 هرتز.

 

 

بخش حامل کلید سل – روی خط دوم

----------------------------------------

امروزه برای همه ی بخش های آوازی ( بجز بخش باس - باریتون و گاه بخش تنور )بر روی این نوع حامل نت نویسی میشود و سازهایی که با این کلید و حامل نت نویسی می شوند عبارتند از:

-          ویولن

-          ویولنسل ( اصوات خیلی بالای ساز )

-          فلوت و فلوت کوچک  Piccolo))

-          اوبوا

-          کلارینت و کلارینت باس

-          کر ( نیمه ی بالای میدان صدای ساز )

-          کرنت پیستون دار

-          ترومپت

-          کرآنگله

-          ساکسهورن

-          ساکسفون

-          هارمونیکا

      -     و تمامی سازهایی که در یک ارکستر بزرگ نقش ثابتی ندارند

 

 

  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلید فا    Fa Clief

کلید فا: بر روی هر خط که قرار بگیرد آن خط ( نت فا ) را با بسامد تقریبی 176 هرتز.

 

بخش حامل کلید باس – روی خط چهارم

-----------------------------------------------

      -   فاگوت

      -   کر (Horn – Cor ) =  (تنها قسمتی از اصوات منطقه ی پایین این ساز با حامل باس

      -    نوشته میشود)

      -   ترومبون باس

      -    توبا

      -    ویولنسل = (تنها قسمتی از اصوات منطقه ی پایین این ساز با حامل باس

           نوشته میشود)

  

      -    کنترباس زهی = (تنها قسمتی از اصوات منطقه ی پایین این ساز با حامل باس

           نوشته میشود)

 

    در ادامه ی تعریف این ساز میتوان گفت در موسیقی با نام آکوستیک باس نام برده می شود و

    اصولا این ساز یک ساز انتقالی است و صوت حاصل از آن در همه حال با نت نوشته شده

    تطابق ندارد.

 

---------------------------------------

 

بخش حامل باریتون – روی خط سوم

----------------------------------------

این حامل در واقع ویژه بخش باریتون بوده که امروزه مدتهاست کاربرد آن متروک شده است.

 

 

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 کلید دو    Do Clief

 

   کلید دو: بر روی هر خط حامل که قرار بگیرد آن خط محل استقرار نت دو وسط با بسامد حدود

   264 هرتز خواهد بود.

 

 

بخش حامل کلید دو – خط چهارم - تنور

------------------------------------------

علاوه بر بخش تنور سازهای پایین بر روی این حامل نت نویسی می شوند:

 

-          فاگوت ( قسمت اصوات بالای صدای ساز )

-          ترومبون تنور

-          ویولنسل ( قسمت مرکزی صدای ساز )

 

 

بخش حامل کلید دو – خط سوم – آلتو

-----------------------------------------

 این حامل گذشته از بخش آلتو ( آلتوی آوازی ) در نت نویسی ساز آلتو ( ویولن آلتو = ویولا )

 نیز بکار می رود.

 

 

بخش حامل کلید دو – خط دوم - منزو سوپرانو

-------------------------------------------------

این حامل امروزه متروک شده است و نقش آنرا آخرین حامل به عهده می گیرد.

 

 

 

بخش حامل کلید دو – خط اول – سوپرانو

--------------------------------------------

امروزه هیچ سازی بر روی این حامل نت نویسی نمی شود و نقش آن در مورد بخش سوپرانو گذاشته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد