تلفیق هم زمان چند صدا و تسلسل مرتبط آنها را هارمونی می نامند .
هارمونی نقش قابل توجهی در گسترش و غنای اثر موسیقی دارد . هارمونی قادر است که انواع مختلف احساسات و رنگ آمیزی ها را به ملودی انتقال دهد . این مسئله زمانی که یک ملودی با تسلسل های مختلفی از آکوردها همراه است . ملموس تر می باشد ...
تلفیق هم زمان چند صدا و تسلسل مرتبط آنها را هارمونی می نامند .
هارمونی نقش قابل توجهی در گسترش و غنای اثر موسیقی دارد . هارمونی قادر است که انواع مختلف احساسات و رنگ آمیزی ها را به ملودی انتقال دهد . این مسئله زمانی که یک ملودی با تسلسل های مختلفی از آکوردها همراه است . ملموس تر می باشد .
از هارمونی همچنین اغلب به عنوان گروهی از آکوردها و یا حتی آکوردهای جداگانه نام می برند . و سرانجام اصطلاح هارمونی را به طور خلاصه آموزش درباره ساختار آکوردها و تسلسل آنها معنی می کنند . اگر سه ، چهار یا پنج صدا را که از لحاظ ارتفاع و نام متفاوت هستند ، طوری با یکدیگر تلفیق کنیم که این صداها :
الف) به فاصله سوم از یک دیگر قرار داشته باشند .
ب) و یا این که بتوانند از طریق انتقال به اکتاو به فاصله سوم از یکدیگر قرار گیرند .
آکورد به وجود می آید .
البته در مورد اینکه صداها باید به فاصله سوم باشند در هارمونی کلاسیک صدق می کند چون در موسیقی مدرن ، پست مدرن و ترنس از آکوردهایی با فاصله دوم (سکوند آکورد) با فاصله چهارم (کوارت آکورد) با فاصله پنجم (کوینت آکورد) و... هم استفاده می شود .
انواع آکوردها :
آکوردها به سه شکل به کار می روند :
1- تریادها (سه صدایی)– آکوردی را که از سه صدا تشکیل شده باشد تریاد می نامند . مثلا در گام دو ماژور دو می سل تریاد پایه (تونیکT ) می باشد .
2- آکوردهای هفتم (سپت آکورد) – آکوردی را که از چهار صدا تشکیل شده باشد آکورد هفتم می نامند . مثلا در گام دو ماژور دو می سل سی آکورد هفتم پایه (تونیک سپت آکوردT7) می باشد .
2- آکوردهای نهم (نون آکورد) – آکوردی را که از پنج صدا تشکیل شده باشد آکورد نهم می نامند . مثلا در گام دو ماژور دو می سل سی ر آکورد نهم پایه (تونیک نون آکوردT9) می باشد .