مرجع مطالب مــوسـیقایی

مرجع مطالب مــوسـیقایی

ســایــت تخــصــصــی مــقـالات مــوســــیقـــی
مرجع مطالب مــوسـیقایی

مرجع مطالب مــوسـیقایی

ســایــت تخــصــصــی مــقـالات مــوســــیقـــی

هارمونی/آکورد

تلفیق هم زمان چند صدا و تسلسل مرتبط آنها را هارمونی می نامند .

هارمونی نقش قابل توجهی در گسترش و غنای اثر موسیقی دارد . هارمونی قادر است که انواع مختلف احساسات و رنگ آمیزی ها را به ملودی انتقال دهد . این مسئله زمانی که یک ملودی با تسلسل های مختلفی از آکوردها همراه است . ملموس تر می باشد ...


تلفیق هم زمان چند صدا و تسلسل مرتبط آنها را هارمونی می نامند .

هارمونی نقش قابل توجهی در گسترش و غنای اثر موسیقی دارد . هارمونی قادر است که انواع مختلف احساسات و رنگ آمیزی ها را به ملودی انتقال دهد . این مسئله زمانی که یک ملودی با تسلسل های مختلفی از آکوردها همراه است . ملموس تر می باشد .

از هارمونی همچنین اغلب به عنوان گروهی از آکوردها و یا حتی آکوردهای جداگانه نام می برند . و سرانجام اصطلاح هارمونی را به طور خلاصه آموزش درباره ساختار آکوردها و تسلسل آنها معنی می کنند . اگر سه ، چهار یا پنج صدا را که از لحاظ ارتفاع و نام متفاوت هستند ، طوری با یکدیگر تلفیق کنیم که این صداها :

الف) به فاصله سوم از یک دیگر قرار داشته باشند .

ب) و یا این که بتوانند از طریق انتقال به اکتاو به فاصله سوم از یکدیگر قرار گیرند .

آکورد به وجود می آید .

البته در مورد اینکه صداها باید به  فاصله سوم باشند در هارمونی کلاسیک صدق می کند چون در موسیقی مدرن ، پست مدرن و ترنس از آکوردهایی با فاصله دوم (سکوند آکورد) با فاصله چهارم (کوارت آکورد) با فاصله پنجم (کوینت آکورد) و... هم استفاده می شود .

 انواع آکوردها :

آکوردها به سه شکل به کار می روند :

1- تریادها (سه صدایی)– آکوردی را که از سه صدا تشکیل شده باشد تریاد می نامند . مثلا در گام دو ماژور دو می سل  تریاد پایه (تونیکT  )  می باشد .

2- آکوردهای هفتم (سپت آکورد) – آکوردی را که از چهار صدا تشکیل شده باشد آکورد هفتم می نامند . مثلا در گام دو ماژور دو می سل سی آکورد هفتم پایه (تونیک سپت آکوردT7) می باشد .

2- آکوردهای نهم (نون آکورد) – آکوردی را که از پنج صدا تشکیل شده باشد آکورد نهم می نامند . مثلا در گام دو ماژور دو می سل سی ر آکورد نهم پایه (تونیک نون آکوردT9) می باشد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد