مرجع مطالب مــوسـیقایی

مرجع مطالب مــوسـیقایی

ســایــت تخــصــصــی مــقـالات مــوســــیقـــی
مرجع مطالب مــوسـیقایی

مرجع مطالب مــوسـیقایی

ســایــت تخــصــصــی مــقـالات مــوســــیقـــی

استاد فیکرت امیرف

امیر اف آهنگسازی است که همیشه بدنبالایجاد آثار فولکلور آذربایجانی بوده و شاید در حال پیشرو ترین و خلقی ترین آهنگساز در ایالت آذربایجان بحساب بیآید و از نظر هنر موسیقی بقول شوستاکوویچ : ملودی روح خلاقه کار اوست .

استاد فیکرت امیرف


امیر اف آهنگسازی است که همیشه بدنبالایجاد آثار فولکلور آذربایجانی بوده و شاید در حال پیشرو ترین و خلقی ترین آهنگساز در ایالت آذربایجان بحساب بیآید و از نظر هنر موسیقی بقول شوستاکوویچ : ملودی روح خلاقه کار اوست .

یکی از شناخته ترین آهنگسازان فعلی آذربایجان فیکرت امیر اف است که در احیای ملودیهای فولکلور کارهای بزرگی انجام داده است . پدر او جمیل امیر اف یک خواننده و نوازندة تار بود . امیر اف مقدمات موسیقی را پیش پدرش آموخت .
در 22 نوامبر در گنجه متولد شد و بعد از اینکه از هنرستان موسیقی گنجه فارغ التحصیل شد . ابتدا وارد هنرستان موسیقی باکو شد و سپس وارد کنسراتوار ایالتی آذربایجان گردید . در خلال جنگ بزرگ میهنی امیر اف در جبهه ورونژ می جنگید .
در سال 1948 با درجات عالی از کنسراتوار فارغ التحصیل شد و سپس بسیاری از قطعات سنفونیک و سازی و همینطور کمدهای موزیکال را تصنیف کرد . در سال های بعد باخیالی فارغ از اوضاع توانست کنسرتو برای پیانو و ارکستر را با همکاری نازی او را درست کند که از شهرت خاصی برخوردار است . ضمناً یک برگردان جدید از سنفونی نظامی که به یاد نظامی گنجوی شاعر بلند آوازه آذربایجان است . یکی دیگر از کارهای او اثری است که بیاد حاجی بیک اف ساخته است و ضمناً اثری در بزرگداشت واقف برای ارکستر مجلسی دارد . از پرشورترین و با احساسی ترین ساخته های او موثیه سلو است .
رومانس و موزیک تئاتر _ کارهای کر _ ریزه کاریهای پیانو و مینیاتور و بیات شیراز و کردی افشار و بالاخره یکی از بهترین آثارش شور و قطعات مختلف دیگر از ساخته های مهم او هستند .
خلاقیت گوناگون کار او بیشتر به اطلاعات کامل او به موسیقی بومی آذربایجان وابسته است . هم از نظر پر مایگی و هم از بابت ملودیهای اصیل . یکی از کسانی که به امیر اف خیلی معتقد بود می توان از دیمتری شوستا کویچ آهنگساز بزرگ شوروی نام برد که در نوشته هایش از امیر اف تمجید زیاد می کند .
کلاً آثار امیر اف براساس ملودیهای اصیل ساخته شده اند و این مسئله در شناخته شدن موسیقی آذربایجان سخت مؤثر افتاده و اپرای سویل از بهترین کارهای او به چندین زبان دنیا ترجمه شده و بارها در ارکسترهای بزرگ دنیا اجرا شده است .
شاید بشود امیر اف را تکامل دهنده کارهای حاجی بیگف به شمار آورد . رابطه ای که امیر اف در آهنگهایش بین اصیل و کلاسیک علمی برقرار می کند گویای هنر نیست بلکه واقعاً نبوغ اوست که می درخشد . شور امیر اف اثر افسانه ای او نشان دهندة این واقعیت است . تمام بزرگی و قدرت او در گرو فرمانبرداری عقلی اوست که در آثار ایده ئولوژیکی او اراده اش را بیان می کند . شاید بطور وضوح اپرای سویل یک سمبل بارز از کارهای اپرائی او باشد . مردمی بودن با مردم زیستن و برای آنها آهنگ ساختن زندگی امیر اف را تشکیل داده است . از نظر فکری هم می توان او را یکی از مریدان راه حاجی بیک اف دانست . هنرمند شهیر آذربایجان برنده جایزه های مختلف ملی و میهنی است که در میان آنها جایزه ایالتی آذربایجان مخصوص فولکلور جمهوری سوسیالیستی ، اهمیت خاصی به کار این هنرمند می دهد .
کردی افشار :
سنفونی مقام کردی افشار براساس لطیف ترین موسیقی فولکلوریک موقام بنا شده است . این اثر یک اثر اصیل از آثار چند مرحله ای است که از محسنات شعری و موزیکی برخوردار است . این اثر براساس تغییر از قسمتهای مختلف است که با روش حالت مشترک با حالت ریتمیک می باشد . سنفونی موقام بعنوان یک شکل جدید از موسیقی آذربایجان شناخته می شود . در این نوع از کار آهنگ فقط طرح موسیقی فولکلوریک را رونوشت نمی کند ، بلکه با دادن صورت شکل سنفونی بطور متداول آن با استادی آنرا احیا می کند . موقام سنفونی کردی افشار بانضمام قطعات دیگری بنام شور در سال 1949 بدریافت جایزه ایالتی موفق شد . رقصهای سنفونی از نظر تیرگی ملی جالب توجه است . از پنج قطعه رقص با نام های ( رقص شادمانی ) رقص دختران باکره ( رقص بولهوسی ) رقص باللی
سیموت سمفونی آذربایجان که بشاعر خلق جمهوری ( صمدورقون ) وقف شده است ، که در چهار قسمت مختلف تشکیل یافته است و چنین بنظر میرسد که آهنگ شنونده را با موسیقی بسرزمین بومی خود میبرد . آهنگ از دو تم که اولی بصورت شادی آفرین و دومی بصورت غزلسرائی میباشد گرقته شده است و دیگر قطعه ( چوپان بایاتی ) موسوم است و یک چشم انداز موسیقی است که زیبائیهای سرزمین آذربایجان را تجسم میکند . تعطیلات در مزرعه دسته جمعی که سومین قطعه آن میباشد بصورت موسیقی جشن موسیقی جشن ( خرمن ) معرفی میگردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد